Mordecai

Mordecai was the uncle of Esther in the Book of Esther from the Bible. When everyone was forced to bow down to the nonsence of his time he stood his ground and refused. I am an opinionated man and this is where i stand up for what I believe in. Many articles are in swedish.

Namn:
Plats: Sweden

tisdag, oktober 19, 2010

Folkmusiker mot främlingsfientlighet


Under valrörelsen fick vi höra SD skandera om att varje folkgrupp ska ha möjlighet att odla sina egna kulturella särdrag. Detta är ett sätt att säga att det utländska kulturinflytandet i Sverige ska minska för att det inhemska ska få större plats. För att bli rumsrena efter sitt nazistförflutna har SD i likhet med andra ultrahögergrupper som ND börjat prata om kultur istället för ras. Slugt, men jag går inte på det. För i förtäckta ordalag handlar det naturligtvis om att minska invandring samt hindra redan invandrade från att uttrycka sin kultur. 


Hela idén om att bevara ett folks kultur på det sättet som SD menar är ganska befängt. Själv är jag svensk folkmusiker. Etniskt sett är jag nästan oklanderligt svensk. (Jag är släkt med en finsk torpare på 1800-talet på min mors sida eljest är det idel "fullblodssvenskar") Jag är alltså sinnebilden för det som SD vill bevara! 


Fast jag undrar om de och de andra som yrar om svensk kultur ens vet vad de vill bevara? Svenskarna har alltid varit kulturellt förändringsbenägna. Ny forskning visar att vikingarna själva frivilligt förde med sig kristendomen och andra nymodigheter från sydligare nejder. Inte bara det utan de tog med sig instrument och musikkultur. Den svenska lutan tex är ett barnbarn till den arabiska. En rad instrument som användes i Sverige under medeltiden har sitt ursprung i Mellanöstern. Ordet gitarr är persiska och är besläktat med indiska sitar och det nutida persiska instrumentet tar. 

Den medeltida dansen och balladsjungandet har sitt ursprung i moriska (arabiska) Spanien. Trubadur är ett arabiskt ord.


Svenska nationaldansen polskan kom från polen på 1400-talet med hjälp av kringresande romska musiker. Senare danser kom från Tyskland, England och Skottland. Svensk folkmusik är i stora drag starkt influerad av romsk.


Nutida svensk folkmusik har i viss mån tagit instrumentering och spelstil från Irland. Idag spelar många svenska folkmusiker på den irländska bouzoukin, besläktad med den grekiska dito som i sin tur är en vidareutveckling av den turkiska långhalslutan baglama. Amerikansk pop dvs det som utvecklats ur de afrikanska slavarnas musik har också starkt påverkat nutida folkmusik. 


Även om Svensk folkmusik har ett hyfsat eget uttryck så är det egentligen en inhemsk tolkning av mötet med andra kulturer. Låtarna man spelar har kanske flera hundra år på nacken av svenskt kulturutövande men sättet de spelas på idag är i hög grad ett nytt spelsätt som har sin grund i 70-talets folkmusikrenässans. Traditionsinspelningar från början av förra århundradet låter faktiskt ganska annorlunda. Så svensk folkmusik har alltid tagit starka influenser utifrån och skapat något nytt av det. Svensk folkmusik står inte still utan förändras ständigt i takt med kulturen i omvärlden. Det är något positivt och eftersträvansvärt. Utan kulturmötet kommer folkmusiken som genre att dö ut. 


Idag stod jag och några hundra andra folkmusiker utanför riksdagen och proklamerade vårt stöd för ett multikulturellt Sverige. Vi vägrar låta folkmusiken tas som gisslan av av rotlösa nationalister som har det "svenska" som täckmantel för dålig självkänsla. Läs mer om svensk folkmusikhistoria här på bloggen.

video

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul! Finns det en länk till videon på YouTube?

11:57 fm  
Anonymous Mikael said...

Den revisionistiska bilden av det gamla svenska bondesamhället som ett tolerant och mångkulturellt paradis är å andra sidan lika falsk och tendensiös som SD:s våta drömmar om en svunnen, linblond svensk folksjäl

6:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home